Barnen, Pedagogiken och Personalen
Styrelsens vision för verksamheten på Skärgårdens Montessoriförskola kan sammanfattas i tre ord: Barnen, Pedagogiken och Personalen. Dessa tre områden betraktar vi som våra ”kärnområden”, där vi vill satsa tid och pengar. Som synes i ovanstående bild är alla tre områdena i omedelbar kontakt med varandra, dvs. mål och incitament kan till viss del sammanfalla (vilken inte är konstigt, ifall personalen mår bra, mår säkert barnen bra också, och vice versa).
Föreningen drivs som ett föräldrakooperativ, dvs. de som bär upp visionen är föräldrarna. Mycket av visionen bygger också på att det finns en ömsesidig tät kontakt mellan föräldrar, barn, personal och pedagogik.
Detta dokument bör ses som ett komplement till dels vår årliga verksamhetsplan och dels till den beskrivning av vår tillämpning av pedagogiken.
Barnen
- En trygg miljö, med trygga barn som trivs på förskolan
- Föräldrar skall kunna känna sig trygga när de lämnar barnen på förskolan
- Miljön runt barnen skall vara anpassad till dem, samtidigt som den stimulerar till lärande varje dag
- Innemiljön skall vara fräsch (hel, ren, ordnad, gott om utrymme)
- Arbetsmiljön inbjuder till lugn och ro, så att barnet själv kan finna sitt lugn
- Utemiljön skall vara stimulerande och inbjuda till upptäckter
- Varje barn skall få en sund känsla av egenvärde och tillit till sin egen förmåga
- Alla skall känna sig som en del av gemenskapen i gruppen
- Alla barn skall få uppleva känslan av att bli sedd, hörd och respekterad av andra, just för den man är
- Småskalighet, små barngrupper
- God och näringsrik mat, som lagas på förskolan
- Vår strävan är att, i möjligaste mån, laga all mat från grunden, i vårt ändamålsenliga kök.
- Vi använder ekologiska (KRAV-odlade) råvaror, där så är möjligt, helst lokalt producerade
- Öppenhet för olika personligheter
- Bra kommunikation personal-föräldrar och vice versa
Pedagogiken
- Seriös, modern montessoripedagogik
- mål och handlingar beskrivna i vår verksamhetsplan
- Skapande
- T.ex. ateljen, snickeboa, köket
- Rörelse, idrott, lek, dans, mimik
- Samspel i grupp
- Omväxlande pedagogisk verksamhet ute/inne
- Glada, aktiva, koncentrerade, stimulerade, delaktiga barn
- Stimulerande aktiviteter
- Pedagogiken skall finnas till för alla åldrar (i alla åldrar)
- Traditioner och teman
- Sträva efter att snappa upp det individuella barnets intressen och utveckla dem
- Detta är vad Maria Montessori kallar de sensitiva perioderna i ett barns utveckling.
- Friluftsaktiviteter, mycket utevistelse
- Utflykter med matsäck, en dag per vecka
- Vi ser pedagogikens anpassning till naturen
- Barnen lär sig hänsyn till natur och miljö
- Stimulerande och utmanande utemiljö på vår inspirerande gård
- Barnens deltagande i vardagliga aktiviteter (ex. köket)
- Personalen stöttar föräldrar i att få insyn i pedagogiken
- Rymliga lokaler som är pedagogiskt inspirerande
- Miljön anpassas till barnen
Personalen
- Engagerade, motiverade, utbildade och kompetenta pedagoger
- Personal som trivs gör ett bra jobb
- Personal skall känna trygghet i sina roller
- Hög personaltäthet motverkar stress, främjar barnens lärande
- Personalen ser till varje enskilt barns behov och utveckling
- Personal som hinner och vill se varje barn varje dag
- Medkänsla, omtänksamhet och lyhördhet
- Vara förebilder
- Gemenskap, engagemang och ”vi-anda” personal-barn-föräldrar
- Välkomnande atmosfär
- Vänligt bemötande
- Bra återkoppling till förälder om just dess barn
- Personal som möter
- Utvecklingssamtal årligen, oftare vid behov