Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling är en nationell utmärkelse som tillkom 2005 och ersatte det tidigare utmärkelsen Miljöskola. Sedan oktober 2008 är det Skolverket som ansvarar för utmärkelsen.
Skola för hållbar utveckling syftar till att stödja och vara en inspirationskälla i det pedagogiska arbetet med hållbar utveckling från förskolan till vuxenutbildningen.
För att erhålla utmärkelsen krävs att verksamheten, uppfyller tio kriterier samt att man avger en intresseanmälan och lämnar en ansökan. Kriterierna är uppdelade i två områden: pedagogisk ledning och pedagogiskt arbete.
Vi har fått utmärkelsen Skola för hållbar utveckling
Så här lyder motiveringen:
Skärgårdens Montessoriförskola bedriver ett långsiktigt pedagogiskt arbete med inriktning mot förskola för hållbar utveckling. Några exempel som vi särskilt vill lyfta fram på hur Skärgårdens Montessoriförskola idag arbetar med hållbar utveckling:
Pedagogiska arbetet
Det pedagogiska arbetet på förskolan bedrivs bl.a. genom teman som skiftar från termin till termin. Ett exempel på ett aktuellt sådant temaarbete är Barn i andra länder. Temaarbetet ger barnen ett helhetsperspektiv på omvärlden samtidigt som det innebär ett sätt att introducera barnen till ett ämnesövergripande perspektiv som är en bärande princip i lärande för hållbar utveckling.
Värdegrund och uppdrag
På Skärgårdens Montessoriförskola arbetar man systematiskt med skolans värdegrund och uppdrag utifrån läroplan och kursplaner. I verksamhetens kvalitetsredovisning konkretiseras mål, metoder och resultat av detta arbete. Förskolan åstadkommer härigenom en tydlig dokumentation och ett synliggörande av sitt arbete med läroplanen utifrån sin hållbar utvecklings profil.
Delaktiga barn
Arbetet på Skärgårdens Montessoriförskola grundas i ett medvetet pedagogiskt förhållningssätt till den fysiska miljöns, såväl inomhus som utomhus, betydelse för barnens lärande aktiviteter. Utomhuspedagogik med fokus på såväl motorik som miljömedvetenhet. Förskolan arbetar aktivt med att fördjupa barns och elevers delaktighet i den pedagogiska verksamheten. Barnen är delaktiga i arbetet med källsortering, kompostering, odling och djurskötsel. Härigenom fördjupas den sociala dimensionen av begreppet hållbar utveckling i förskolans verksamhet